Výcvik pozitivní motivací |
- Pozitivní motivace vychází z toho, že odměna tvoří chování, zatímco trest chování zastavuje. Trestem tedy nikdy nevytvoříte chování u psa!
- Při výcviku se používají pamlsky několika hodnot. Doporučuje se při učení nového cviku používat pamlsky nejvyššího řádu, a pro opakování již pamlsky nižšího řádu.
- Psovi se slovem označuje začátek a konec výcviku. Například: "CVIČÍME" a po skončení: "KONEC CVIČENÍ, VOLNO".
- Odměňováno je žádoucí chování. Nežádoucímu chování se předchází.
- Odměňují se jednotlivé kroky. Například je naším cílem dostat psa na bedýnku. Upřeně koukáme na bedýnku a odměňujeme vše, co vede psa k dosáhnutí tohoto cíle. Tedy napřed samotný jeho pohled na bedýnku, očuchání, položení packy apod.
- Po odměně následuje restart. Pes položí packu na bedýnku, odměníte i tento mezikrok a následně hodíte další pamlsek do dálky a řeknete: "Hledej", tím restartujete psa, ale neukončujete cvičení, stále sledujete upřeně bedýnku. Restart proveďte i ve chvíli, kdy již pes vypadá zmateně a neví dlouho, co má dělat.
- Používají se upevňovače, tedy slova, která označují okamžik, za který přichází odměna. Například po slově "TEĎ" vždy následuje odměna, zatímco slovo "ANO" ukazuje psovi, že je na dobré cestě, ale ještě si odměnu nezaslouží.
- Každý cvik má svůj spouštěč (gesto).
- Při spouštěči je nutné měnit polohy. Například si určíte, že na sedni je zdvižený ukazováček. Toto gesto použijete jak ve stoje, tak v sedě, prostě v jiných polohách, aby si pes nespojil spouštěč s polohou těla.
- Ztěžuje se prostředí - Napřed cvik učíme v prostředí bez vnějších vlivů a následně ztěžujeme prostředí, ve kterém se cvik provádí. Přidávají se tedy rušivky. Ale pozor! Při přidávání rušivek byste měli snížit jedno kritérium. Například když pes zvládne povel zůstaň bez rušivek na pět metrů, tak venku snížíte požadovanou vzdálenost na dva metry.
- Místo, ze kterého přichází odměna má hodnotu. Při chůzi u nohy je to dotek na stehno, u přivolání se jedná o dotek na hrudník, u couvání odměna mezi psovi packy, ...)
- Výcvik vždy končí v nejlepším. Když pes udělá vše správně, ukončete výcvik. Nezkoušejte opakovat.
- Střídá se hra a výcvik. Během cvičení by se měla střídat hra s výcvikem. Zvláště u začátečníků se doporučuje, aby byly intervaly věnované na hru delší, než výcvik.
- Pozorujete předmět, se kterým pracujete. Například pokud učíte psa, aby stál na bedýnce, upřeně pozorujete bedýnku.
- Odměňuje se pouze jedno kritérium. Tedy buď vzdálenost, rušivka nebo čas.
- Jednotlivé kroky se neupevňují více než 5krát. Například při učení psa, aby stál na bedýnce, odměňujete např. čuchnutí k bedýnce pouze 5krát.
- Čím častější je odměňování, tím je větší šance na úspěch.
- Při zvládnutí cviku navozujete situace, aby pes udělal chybu. Protože chybami se i pes učí. Odměňujete ale pouze správné zvládnutí cviku.
- Povel je přidán až v konečné fázi. Až když pes cvik chápe, přidáváte slovní povel.
- Motivace na psovoda - zóna odměn. Odměňujete psa za otočení vaším směrem nebo když k vám přijde. Když se na vás podívá, větší odměna. Zvyšujte motivaci na psovoda zvláště v novém prostředí, aby se zvyšovala vaše hodnota vůči okolí.
PSÍ BLOG
Náš Facebook: https://www.facebook.com/zivotseshibainu/
Náš Instagram: @zivotseshibainu
"pozitivní motivace" nic není je to navíc i nesmyslné seskupení dvou pojmů. To o čem píšete je to pozitivní POSILOVÁNÍ chování(positive reinforcement), a ten je součástí operantního podmiňování(operant conditioning) ;)
OdpovědětVymazat